COPD is een longziekte waarbij uw longen zijn beschadigd. Ademen is moeilijker en u heeft minder energie. De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Long Ziekte).

Als u COPD heeft ademt u moeilijker omdat uw longen beschadigd zijn. U heeft minder zuurstof. Daardoor kunnen normale dingen lastig zijn. Zoals traplopen, boodschappen doen of aankleden.

Uw longen kunnen niet voldoende zorgen voor een goede ademhaling. Vergelijk het met een tankwagen waar zo’n tienduizend liter zuurstof in kan. Een gezonde volwassene heeft ongeveer die hoeveelheid zuurstof per dag nodig. Bij COPD lukt het soms maar om een halve tankwagen per dag in- en uit te ademen.

Chronische bronchitis of longemfyseem

COPD is een verzamelnaam voor:

• Chronische bronchitis
    Bij chronische bronchitis zijn uw bronchiën steeds ontstoken. De bronchiën zijn de vertakkingen van uw luchtpijp naar uw longen. Daardoor maakt uw lichaam meer slijm aan en is ademhalen lastiger.
  • Longemfyseem
    Bij longemfyseem of emfyseem gaan er langzaam longblaasjes verloren. De longblaasjes zorgen ervoor dat zuurstof na het inademen in uw bloed komt. En dat u afvalstoffen weer kunt uitademen. Hoe minder longblaasjes er zijn, hoe moeilijker dit wordt. Hierdoor kunt u het benauwd krijgen.

Longrevalidatie/fysiotherapie:

Een longziekte verandert uw leven. Dagelijkse bezigheden gaan niet meer vanzelf. Het is soms moeilijk te accepteren dat u een longziekte heeft of dat u sneller moe bent en niet meer kunt doen wat u wilt. Longrevalidatie kan u helpen om beter met uw longziekte om te gaan en uw conditie te verbeteren.

Bij revalidatie leert u meer over wat uw longziekte met uw lichaam doet en over hoe u beter om kunt gaan met uw longziekte. En u krijgt tips om aanpassingen te doen in uw leven, waardoor u weer dingen kunt doen die u belangrijk vindt. Naast lichamelijke oefeningen om uw conditie te verbeteren, zoals fietsen of wandelen, leert u bijvoorbeeld beter omgaan met uw energie en besteden we aandacht aan de ademhaling door middel van oefeningen. Ook voor mensen die veel sputum (slijm) produceren en dit moeilijk kwijt kunnen, kunnen we u technieken aanleren om dit beter kwijt te raken.